Je bent mantelzorgmakelaar en je hebt een gesprek met een nieuwe klant. Om nog specifieker te zijn je hebt een intakegesprek. Voordat je dit gesprek hebt heb je met de klant, een mantelzorger, gebeld en je weet dat er dingen geregeld moeten worden. De mantelzorger heeft aangegeven op het tandvlees te lopen en de zorg bijna niet meer vol te kunnen houden. Het telefoongesprek was kort, zodat je verder nog niets weet.
Hoe ga je dit gesprek in? Mijn visie en de basis van alles is dat je met verwondering in contact gaat staan met de mantelzorger. Maar wat houdt dat dan in? Allereerst wat is verwondering precies? Een rondje googlen levert het volgende op: “het kunnen ervaren van dingen zonder direct een oordeel te hebben”, “wie zich verwondert is intens betrokken bij datgene wat zijn verwondering wekt, of dat nu de eigenaardigheid van de dingen is dan wel het menselijk gedrag” of uit de bestseller “De wereld van Sofie” van Gaarder: “Het enige wat we nodig hebben om een goed filosoof te worden, is het vermogen om te verwonderen" en tot slot: “verbazing vindt plaats in je hoofd, verwondering in je hart”. In mijn ogen is verwondering het vermogen om naar zaken te kijken, ook als deze zogenaamd vanzelfsprekend zijn, om daar vervolgens vragen over te stellen.
Het mooie aan verwondering is dat de vragen met de verwondering meekomen. Die ploppen automatisch bij je op als het ware. Vragen als: “Hoe werkt dat dan?”, “Hoe zit dat precies”, “Hoezo werkt dat zo?” Die vragen komen ook bij je op als je in verwondering in contact bent met de mantelzorger. Jij verwondert je bijvoorbeeld over het feit dat de mantelzorger de zorg al zo lang alleen heeft kunnen volhouden. In deze verwondering komt als vanzelf de vraag mee: “hoe heeft u de zorg al zolang alleen vol weten te houden?” Je verwondert je over het feit dat de mantelzorger door jou te bellen nu toch echt hulp inschakelt en je vraagt: “wat maakt dat u mij heeft gebeld”.
Door het stellen van deze vragen merk je dat je steeds dichter bij de kern van het geheel komt en dat is waar je wil zijn. Alleen als je daar bent kun jij als mantelzorgmakelaar echt richting bieden. Het is dus erg belangrijk en je moet ervoor waken dat verwondering niet plaats gaat maken voor gewoontes, gangbare meningen, vanzelfsprekendheden en aannames, maar dat komt in een later blog aan de orde.
Tot slot wil ik je graag uitdagen om te onderzoeken in welke mate jij in verwondering in contact kunt staan. Of het een klant, een collega of jouw partner is, dat maakt niet uit. Heb je jouw eigen mening, jouw eigen visie, jouw eigen beeld van de wereld, jouw advies, jouw waarheid al klaarliggen? Kun je niet wachten om dat vertellen? Bijt dan eens (virtueel) op je tong, luister naar wat je hart je ingeeft en stel een vraag. Ik ben erg benieuwd hoe je dat ervaart. Ik weet bijna wel zeker dat jij daar verwonderd over zult zijn en ik zou het leuk vinden als jij mij dat laat weten.
Arjen de Haan
Auxilium Academy
arjen@auxiliumacademy.nl