Communicatiekunstenaars | Deel 2 "Oordeelloos zijn"

“Waarnemen zonder te oordelen, is de hoogste vorm van intelligentie” een uitspraak van de Indiër Krishnamurti 1895-1986”. 

 

In deel één van mijn serie blogs over communicatiekunstenaars, communicatie voor mantelzorgmakelaars en andere professionals, schreef ik dat verwondering de basis is om in contact te staan met mantelzorgers. Maar dat is niet het enige, een tweede belangrijke pijler is oordeelloos zijn. En laat ik dan ook maar direct de knuppel in het hoenderhok gooien: dat kan dus helemaal niet. 

 

Wij zijn er gewoon voor gebakken om ergens iets van de vinden, om zaken in hokjes te stoppen, om te generaliseren zodat orde in chaos ontstaat. 

 

En toch, ondanks dat het niet kan is het wel zaak om zo goed als mogelijk oordeelloos te zijn, om oordeelloos met de mantelzorger te communiceren. Door zonder oordeel te zijn, haal jij je eigen “ruis van de lijn” en kun je de mantelzorger echt horen. Door echt te horen en te luisteren kun je tot de kern van de zaak komen en kun jij tot maximale waarde voor de mantelzorger zijn. Een prachtig recent voorbeeld van oordeelloos zijn is Tygo Gernandt in het TV programma “Tygo in de GHB”. Ik raad dan ook van harte aan om de afleveringen op uitzending gemist terug te kijken. 

 

Mijn visie is dat jij jezelf goed moet leren kennen. Dat je gaat beseffen dat je een oordeel hebt. Op het moment als je dat doet parkeer je jouw oordeel bijna als vanzelf. 

 

Volgens mij is het nog mooier op een stapje verder te gaan. Dat je gaat onderzoeken wat jouw oordeel precies met jou te maken heeft. Persoonlijke- en professionele ontwikkeling gaan dan hand in hand. 

 

Ik ben erg benieuwd naar jouw visie op oordeelloos zijn en hoe jij daarmee omgaat. 

 

Arjen de Haan

Auxilium Academy

Opleiding Mantelzorgmakelaar

arjen@auxiliumacademy.nl