Deze uitspaak van de oud Griekse filosoof weerspiegelt hoe wij tegen opleiden aankijken.
Onafhankelijke cliëntondersteuning is onmisbaar geworden in onze samenleving. Mensen die zorg of ondersteuning nodig weten soms niet hoe ze dit moeten aanpakken. Een onafhankelijke cliëntondersteuner is er voor deze groep mensen.
Als cliëntondersteuner denk je met de cliënt mee. Je kent het aanbod van zorg en ondersteuning in de regio en weet de weg hierna toe. Je luistert naar wensen van de cliënt en ondersteunt bij gesprekken.
Wij leren je wegwijs te worden in de complexe zorgwereld. Nog belangrijker vinden wij dat jij jezelf ontwikkelt tot een professionele gesprekspartner voor de cliënten en de instanties waar jij mee te maken krijgt.
Word jij cliëntondersteuner? Een betekenisvol beroep met enorme maatschappelijke relevantie.
Mensen die in een positie verkeren waarin volwaardig meedoen aan de samenleving niet (meer) vanzelf gaat, worden niet alleen geconfronteerd met deze beperking, maar ook met regelgeving en/of meerdere organisaties die zorg en ondersteuning (kunnen) bieden. Hoe goed we de zorg en ondersteuning ook organiseren, er zullen altijd mensen zijn die hierbij drempels ervaren. Dat geldt ook voor naasten, zoals mantelzorgers of ouders van kinderen met een beperking. Wat dan helpt, is een cliëntondersteuner die los van de opdrachtgever en los van het zorg- en ondersteuningsaanbod aan de kant van de cliënt – of degenen die voor de cliënt zorgen – staat en deze helpt met vraagverheldering, informatie en advies, bemiddeling en toeleiding naar passende zorg en ondersteuning.
Onafhankelijke cliëntondersteuning is in 2007 in de Wmo opgenomen. Gemeenten werden verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van deze ondersteuning. Dichtbij de burger en zijn woonomgeving, laagdrempelig en aansluitend bij de lokale netwerken. In de Wmo 2015 is deze opdracht voor gratis onafhankelijke cliëntondersteuning over alle leefdomeinen heen opnieuw wettelijk verankerd.
Onafhankelijke cliëntondersteuning is ook in de Wlz verankerd. Vanaf het moment dat mensen een Wlz-indicatie hebben verkregen, ontstaat recht op een onafhankelijke Wlz-cliëntondersteuner. Ook zij moeten de verbinding maken tussen de zorgvraag en het beschikbare zorgaanbod.
Cliëntondersteuning heeft twee unieke eigenschappen die een cliëntondersteuner een aparte positie geven:
Het onderscheid tussen een cliëntondersteuner en een wmo-consulent, een casemanager, een mantelzorgmakelaar of een indicatiesteller zit meer in hun positie en focus dan in hun taken.
Cliëntondersteuners zijn hoogopgeleide vakmensen die specialistische ondersteuning bieden vanuit een onafhankelijke positie. Zij helpen mensen met informatie, advies en kortdurende ondersteuning op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, jeugdhulp, zorg, onderwijs, wonen, werk en inkomen. Dat doen zij om de zelfredzaamheid en participatie van mensen in een kwetsbare positie te vergroten.
Positie en focus
De cliëntondersteuner heeft in relatie tot haar positie en focus de volgende vijf unieke eigenschappen:
Afbakening taken
Er is een grote verscheidenheid aan vormen en definities van cliëntondersteuning. Dit hangt mede af van de regionale of lokale context. Dat hoeft geen probleem te zijn. Een duidelijke visie op cliëntondersteuning is wél noodzakelijk en de onafhankelijkheid en levensbrede invulling moeten geborgd zijn.
Wat is cliëntondersteuning?
Cliëntondersteuning helpt mensen met onafhankelijke informatie, advies en kortdurende ondersteuning op het gebied van jeugdhulp, zorg, onderwijs, wonen, werk en inkomen. Een cliëntondersteuner vergroot de zelfredzaamheid en participatie van mensen in een kwetsbare positie.
Een cliëntondersteuner kan preventief werken, wanneer er zorg en/of ondersteuning nodig is en/of als mensen al zorg ontvangen.
Preventief
Een cliëntondersteuner kan vroegtijdig en preventief ingeschakeld worden of outreachend in beeld komen in die situaties waarin mensen (dreigen) vast te lopen bij het realiseren van wensen en behoeften. De cliëntondersteuner kan mensen dan helpen om de eigen mogelijkheden of die vanuit het eigen netwerk zodanig in kaart te brengen dat er nieuwe mogelijkheden en perspectieven ontstaan waardoor wensen en behoeften gerealiseerd kunnen worden. De zelfredzaamheid wordt hierdoor vergroot en het meedoen aan de samenleving van deze mensen wordt mogelijk zonder dat hiervoor langdurige professionele hulp of zorg nodig is geweest. De onafhankelijke positie van de cliëntondersteuner helpt hierbij.
Als er zorg en/of ondersteuning nodig is
Soms is wel zorg of ondersteuning nodig. De overheid biedt hiervoor een vangnet via verschillende wetten: de Jeugdwet, de Wmo, de Participatiewet, de Wlz, de Zvw. Als het niet lukt om hierin zelf de weg te vinden, kan een cliëntondersteuner uitkomst bieden. Bijvoorbeeld door vanuit een onafhankelijke positie de weg te wijzen, te ondersteunen en adviseren bij procedures en het vinden en realiseren van passende oplossingen. De onafhankelijke positie van de cliëntondersteuner geeft de cliënt en naasten vertrouwen dat de belangen van de cliënt centraal staan.
Als mensen al zorg ontvangen
Ook als mensen al gebruik maken van voorzieningen voor hulp of zorg kan de cliëntondersteuner een rol hebben, zoals helpen bij evaluaties en het opstellen van zorgplannen met een aanbieder. Als hulp of zorg niet naar verwachting of volgens afspraken wordt geleverd kan een cliëntondersteuner ook uitkomst bieden. De onafhankelijke positie van de cliëntondersteuner is cruciaal als het vertrouwen van de cliënt en/of naasten in de zorgaanbieder of instantie ontbreekt.
Voor wie?
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en mee willen doen in de samenleving. Daarbij heeft elk mens, van jong tot oud, een wettelijk recht op cliëntondersteuning. Dit is vastgelegd in de Wmo en in de Wlz voor mensen met een Wlz-indicatie.
Er zijn specifieke groepen die vaker baat hebben bij een cliëntondersteuner. Dit zijn mensen met een lichamelijke, verstandelijke, psychische en/of sociale beperking en hun naasten. Leven met een beperking of een kind krijgen met een beperking brengt hen in een kwetsbare positie en stelt hen voor grote uitdagingen en indringende levensvragen. Juist dan is een onafhankelijk cliëntondersteuner die met je meedenkt, adviseert, bemiddelt en ondersteunt wenselijk en soms noodzakelijk.
Als goede cliëntondersteuner:
Onderstaande taken vormen de kern van jou als cliëntondersteuner:
Verhelderen
Ondersteuning
Verbinden
Bemiddelen
Signaleren
Een deel van deze taken wordt soms ook door andere professionals uitgevoerd. De onafhankelijke positie, de vertrouwensrelatie en de levensbrede insteek van cliëntondersteuners onderscheidt hen dan van andere sociale professionals.
Door de Beroepsvereniging van cliëntondersteuners voor mensen met een beperking (BCMB) zijn de competenties van de cliëntondersteuner beschreven. Tijdens de opleiding werk je aan deze vaardigheden om het beroep goed uit te kunnen oefenen.
Voor de uitvoering van de bij de hiervoor genoemde taken beschik jij als cliëntondersteuner over onderstaande zeven competenties:
De competenties in dit profiel gelden voor onafhankelijke cliëntondersteuning, uitgevoerd door jou als vakvolwassen professional die in het kader van de Wmo en Wlz een breed scala aan cliënten ondersteunt vanuit een onafhankelijke positie. Als professional werk jij op hbo niveau.
Cliëntondersteuners hebben een spilfunctie in de zorg en het sociale domein. Cliëntondersteuners zijn hoogopgeleide beroepskrachten die specialistische ondersteuning bieden aan kwetsbare mensen. Zij weten welke gevolgen een beperking heeft voor het dagelijks leven van cliënten. Kwaliteit is hierbij van belang.
De studiebelasting is circa 395 studiebelastingsuren (inclusief de bijeenkomsten van 84 uren).
Om toegelaten te kunnen worden dien je over een afgeronde HBO-opleiding te beschikken. Doe je dat niet en wil je wel graag de opleiding volgen dan kun je een HBO-toets doen. Neem daarvoor contact met ons op.
Getuigschrift
Bij voldoende resultaat ontvang je aan het eind van het studiejaar het post-HBO getuigschrift cliëntondersteuner van Auxilium Academy.
In Nederland zijn er een aantal partijen die cliëntondersteuning aanbieden.
Om als cliëntondersteuner bij één van die partijen aan de slag te gaan zijn er een twee mogelijkheden: in loondienst of als zelfstandige.
In loondienst
Het salaris van een cliëntondersteuner is gebaseerd op CAO Sociaal Werk schaal 8 en varieert tussen € 2.836,= en € 4.040,= bruto op basis van een 36-urige werkweek.
Als zelfstandige
Sommige cliëntondersteuners werken als ZZP-er in onderaannemersschap. Je werkt dan als zelfstandige met je eigen onderneming tegen een vastgesteld uurtarief.
De post-HBO opleiding Cliëntondersteuner geeft toegang tot het register van cliëntondersteuners.
De registratie tot cliëntondersteuner loopt via het Registerplein. Met een registratie bij Registerplein laten professionals aan cliënten, werkgevers en opdrachtgevers zien dat ze expert zijn in hun vak en dat ze blijven bijleren. Zo waarborgt Registerplein de kwaliteit van hun vaardigheden. Registerplein toetst onafhankelijk en volgens breed gedragen criteria of geregistreerde professionals zich aantoonbaar scholen, competenties onderhouden en continu bijblijven op hun vakgebied.
Om als cliëntondersteuner te kunnen werken bij een door een gemeente of zorgkantoor gecontracteerde cliëntondersteuningspartij is opname in het register meestal een voorwaarde.
Clientondersteuners kunnen lid worden van de BCMB, de Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners met kennis van beperkingen. De BCMB staat voor de borging van kwaliteit van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Leden worden ondersteunt in het verbreden van kennis en ervaring. Lidmaatschap biedt de volgende voordelen: